UPDATE

Jaa hörrni. Tänkte jag skulle updatera er lite med hur det går med mina universitetsplaner osv. Innan jag lämnade Australien skickade jag som sagt var in min ansökan till universitetet, och en knapp vecka efter att jag kommit hem fick jag min Conditional Offer of Admission. Som villkor stod det att jag var tvungen att skriva ett prov som visade att jag hade tillräckliga engelskkunskaper för att klara av att studera på ett uniersitet i Australien. Det stod också att jag var tvungen att visa certifierade kopior på mina betyg, vilket var lätt eftersom jag fått en originalkopia på engelska av min gymnasieskola, som jag kunda posta till UWS. Engelskaprov var däremot inte lika lätt att ordna. Hade kollat upp det lite i samband med att jag fyllde i min ansökan och sett att det kostar drygt 300 dollar (nästan 2000kr) att göra i Australien, något som jag dels tyckte var orimligt mycket pengar och dels väldigt onödigt eftersom jag vuxit upp i ett engelsktalande hem. Direkt när jag fick detta villkorliga antagningserbjudande skickade jag in min ansökan till CSN om studiestöd och lån. 
 
En kväll när jag inte kunde sova tänkte jag att jag kanske borde ringa till UWS och fråga hur jag skulle göra med engelskprovet, om det kanske var så att jag inte behövde skriva det iom att engelska är mitt modersmål. Tyvärr hade jag ju skrivit in mitt svenska pass i min ansökan, och då hade det automatiskt i systemet lagts in att jag skulle skriva prov, och han i telefon kunde inte göra något åt saken. Han sa att jag i värsta fall kunde skjuta upp mina studier till nästa termin om jag inte hittade ett prov i Sverige. Vi la på och jag googlade lite på Cambridge- och IELTS-prov i Sverige. Tyvärr var de i juni fullbokade och nästa tillfälle var i Augusti. Ringde tillbaka till UWS och frågade om jag kunde ändra min ansökan och istället fylla i mitt irländska passnummer, varpå de bad mig skriva ett mail där jag utförligt beskrev situationen, och så skulle de se vad de kunde göra. Sagt och gjort, jag författade ihop detta klockan halv fyra på morgonen:
 
 
To whom it may concern,
 
I am writing to you regarding my conditional offer of admission to a Bachelor of Health Science at Campbelltown Campus. I received an email saying I am required to demonstrate my English proficiency in order to be accepted into the program. I am, however, currently in Sweden and there are no test dates locally before I return to Sydney, mid-July. I have dual citizenship - having an Irish mother and a Swedish father - and, consequently, grew up in an English speaking home and read a vast variety of English literature. I did, however, make the mistake of applying with my Swedish passport number instead of my Irish. I spoke to one of your representatives at the International Admissions office, who said that I, if I had applied with my Irish passport,  would not have been obligated to sit an English Proficiency Test. 
 
Since I do not return to Sydney until close to the beginning of the term, and there are no available tests here in Sweden before I leave, is there any way I can simply update my application with my Irish passport details, and, consequently, not be required to take the test? I understand that you cannot give every student special treatment. However, I ask of you to consider my case and help me work through this, and, should you find it necessary, I am more than willing to prove my English competence in a different manner upon arrival. Furthermore, your website specifically says "If your first language is English or if you can provide satisfactory evidence that English was the medium of instruction in your secondary or tertiary studies (...), you may be considered as meeting the requirement of proficiency in English.", which lead me to believe that I, having English as my first language, would need not to prove my English proficiency through an examination. 
 
Moreover, along with all previous English courses taken, I received the highest mark in the highest level of English, (English 7, an elective subject in my last year of high school), acquiring the highest mark also in the mock exams we did for the Cambridge test. I have spoken with my English teacher for this course, Mrs. Jeffrey-Skiold, and she offered herself as a reference, see end of email. 
 
I sincerely hope that we can find a way around this unfortunate situation, and that this does not mean that I would have to defer my offer until the next intake.
Thank you, in advance, for your time and help.
 
Yours sincerely,
 
Sarah Ost
 
 
Ett par timmar senare fick jag besked om att de tagit bort villkoret om att skriva prov - YAY!
 
Snart fick jag mail även från CSN - "Du måste bifoga ett ovillkorligt antagningsbevis för att vi ska kunna besluta om studiestöd". Väntade ju fortfarande på att mina betyg skulle komma fram till UWS, så kunde inte skicka något sådant till CSN ännu, men den 18de juni trillade ett mail in med min Offer of Admission. Sparade det som PDF, loggade in på CSN och kompletterade min ansökan. Redan två dagar senare vaknar jag till att jag fått ett beslut om min ansökan om studiemedel. "CSN beslutar att du inte kan få studiemedel för  20150727-20151206". Det stod att jag inte kunde få eftersom jag inte skickat in ett antagningsbevis som visar att jag är antagen till en utbildning som ger rätt till studiemedel. "För att få studiemedel behöver vi ett antagningsbevis utan akademiska villkor." - MEN.. VAFAN?
 
Ringde till CSN och berättade att jag ju visst skickat in ett ovillkorligt antagningsbevis. Killen jag pratade med läste igenom det och sa att "ja här ser jag ju inga villkor". Han sa att de skulle titta på det. Jag kände mig inte jättetrygg med detta och bestämde mig för att ringa igen imorgon. Då fick jag prata med en kvinna som sa att jag ju skickat in en PDF på ett mail, och att jag måste skicka in brevet jag fått med antagningsbesked för "i ett mail kan du ju ändra hur mycket som helst". Eftersom detta mail var det enda jag fått av universitet började hon istället söka runt och jämföra med andra antagningsbevis från UWS. Kändes lite konstigt eftersom det ju stod att jag inte fick studiestöd pga villkorligt antagningsbevis, inte pga opålitligt antagningbevis. Aja, hon sökte runt lite och sa efter att ha pratat med mig i drygt 20 minuter att hon kunde godkänna min ansökan. Vi la på och jag loggade in på CSN för att se "Nästa utbetalning 29/06-2015". ALLT VAR LÖST.
 
Så inatt vid tolv loggade jag in på banken och såg att det trillat in 90 000 kronor och bestämde mig för att direkt betala för terminen. Har nu lite drygt 9000 kvar på kontot, vilket ska sparas till nödfall. Har betalat terminsavgifter och skickat in min Acceptance Form och kvitto på betalningen. Vi ska ju till Irland och fira mammas och pappas bröllopsdag i mitten på juli, så väntar spänt på svar om det är ok att jag landar i Sydney två dagar efter att terminen börjat. Känner lite att efter alla dessa motgångar som jag tagit mig igenom, vore det ju jäkligt trist om något så ynkligt som att missa två dagar skulle göra att allt var förgäves. Håll tummarna åt mig!
 
 
 
 
I övrigt kan jag berätta att jag i övermorgon åker till Madrid och PRIDE med Johanna och jag är så taggad att jag spricker!! Hade även bror och syster hemma över helgen och jag tror att det var det mest fantastiska familjehänget vi någonsin haft. Mamma skämde bort oss med svingod mat och det grillades, vi spelade kubb, drack god öl, spelade kort och glassade i solen. Jag gillar min familj och det känns tungt att vi inte kommer ses så ofta framöver. Enda tråkiga denna helgen var att stackars Marcel åt en bit halloumi som ramlat på marken och, eftersom hundar oftast är laktosintoleranta, spydde oavbrutet i en halvtimme. HADEBRA
 
 

Kommentera här: